woensdag 24 september 2008

Ik woon in twee huizen



Mijn jongste prentenboek.


Een gevoelig thema waar jammer genoeg nood aan is.
Een kennis die in een echtscheiding verwikkeld was, vroeg me naar boekentips om het voor haar driejarig dochtertje wat bespreekbaar te kunnen maken. De prentenboeken die ik vond waren allemaal voor oudere kleuters. Veel tekst, moeilijke woorden,...Dus ging ik zelf aan de slag. Het was niet gemakkelijk, want ik moest aandacht geven aan de negatieve gevoelens die bij een scheiding horen maar ik mocht ook niet vervallen in puur kommer en kwel, daar heeft een kleuter in die situatie niks aan. Ook te veel vergoelijken kon niet, want dan kan het kind zich niet vereenzelvigen met het hoofdpersonage. Elke scheiding is anders, veelal is er een nieuwe partner in het spel maar ik koos er bewust voor daar niet mee te werken, dat maakte het te gecompliceerd en dan zit je al gauw met een schuldkwestie. Omdat er haast bij elke scheiding verhuisd wordt, besloot ik om vanuit dat gegeven te vertrekken. Voor een kind is dat meestal ook het ingrijpendst en een duidelijk teken dat het niet meer wordt als voorheen. Ik hoop dat dit verhaaltje hulp en zo nodig troost kan bieden aan ouders en kinderen in een moeilijke periode.


Nynke Talsma maakte dit keer de illustraties. Haar aandoenlijke stijl brengt warmte, zachtheid en zelfs wat humor bij dit beladen onderwerp.

Geen opmerkingen: